lørdag den 19. april 2008

Den sidste olie

For nogle år tilbage ville de mest pessimistiske havde spået, at olien ville ryge op omkring 80-100 dollars per tønde.
Fredag nåede den 117 dollar per tønde.
Det er godt nyt til alle CO2 angste personager - sagen har bare altid været, at vi ikke har ubegrænsede fossile brændstoffer, så der ligger en naturlig blokade på området.
Olieforbruget er steget kraftigt de sidste år og priserne er eksploderet:




Faktisk så meget at det er både godt og skidt for os. Det er jo godt for os da vi selv vi er netto eksportør. Det er skidt for os, fordi det afmatter den globale økonomi og styrker alle lavomkostnings lande.

Presset på olien bliver ikke mindre, da væksten i forbruget er så højt, at vi skal genopdage Saudiarabien cirka hvert andet år for at følge med væksten.
På et tidspunkt når den generelle olieproduktion også sit højdepunkt (Peakoil), derefter kan den kun falde.
Vi står med andre ord overfor en situation, hvor vi på den ene side får ekstremt høje oliepriser, som hæmmer økonomien. Men langt værre endnu, så kommer den dag hvor manglen på olien sætter de fysiske hjul helt i stå - olien vil simpelthen ikke være fysisk til rådighed uanset hvor meget man betaler!

Vi har med andre ord en ressourcebetinget global økonomisk regression på vej, som er praktisk talt uafvendelig.
Men det skaber grobund for en ny økonomisk opgang, båret af alternative energikilder og de lande som formår bedst at udvikle denne teknologi.

Men før vi kan nå dertil, skal vi holde op med at konsekvent snakke CO2 i kølvandet på begrebet olie.
Det mest væsentlige problem er ikke CO2 udslippet, men det forhold at olie snart er en mangelvare, hvis vi ikke får udviklet funktionelle alternativer.

1 kommentarer:

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818