mandag den 14. april 2008

Opvarmning til religionsbashing

Som tidligere nævnt er jeg i færd med at læse "The end of faith" af Sam Harris.
jeg vil lige varme op med nogle gode citater fra andre hold angående religion
Et tema i "The end of faith" er, at religion per definition er ukritisk tro på tværs af fornuft, uanset hvor absurd troen er.

Reformeret kristendom var som udgangspunkt akkurat det samme. Moderne kristendom er per definition akkurat det samme, selv om de finder det stadigt sværere at tilbagevise mængden af empirisk data i modstrid med kernedogmer eller vinde proselytter til deres tro.

Nu lidt til Luthers eget forhold til fornuft:

"Whoever wants to be a Christian should tear the eyes out of his reason."
— Martin Luther

"Reason is the greatest enemy that faith has; it never comes to the aid of spiritual things, but more frequently than not struggles against the divine Word, treating with contempt all that emanates from God."
— Martin Luther

"Reason should be destroyed in all Christians."
— Martin Luther

"Reason is the Devil's greatest whore; by nature and manner of being she is a noxious whore; she is a prostitute, the Devil's appointed whore; whore eaten by scab and leprosy who ought to be trodden under foot and destroyed, she and her wisdom ... Throw dung in her face to make her ugly. She is and she ought to be drowned in baptism... She would deserve, the wretch, to be banished to the filthiest place in the house, to the closets."
— Martin Luther, Erlangen Edition v. 16, pp. 142-148

"Reason must be deluded, blinded, and destroyed. Faith must trample underfoot all reason, sense, and understanding, and whatever it sees must be put out of sight and ... know nothing but the word of God."
— Martin Luther

Hvis nogen har forvekslet kristendom med tolerance, så husk inkvisitionen og nej, Luther og Calvin indførte ikke en mere tolerant kristendom:

"Drive them [Jews] like mad dogs from our land... let not one of them live..."
— Martin Luther

Men islam er dog værre:

"If you believe that the Koran is the wisest book ever written, civilised society has a problem with you, because when you read this book, it's a manifesto for religious intolerance. There are a few lines in there that talk about the virtues of patience and charity, that is true, but in general this book is just stocked stem to stern with a genuinely theocratic, genuinely intolerant hate of unbelievers."
— Sam Harris
Hvis du har en aften til rådighed, se selv hvorfor:

Denne her formulerer hovedproblemet kort og præcist:

"If one has belief, knowledge is lacking. If one has knowledge, belief is unnecessary."
— David Eller, Atheism Advanced
Problemet med religion skal selvfølgelig også ses i lyset af, at det er den ultimative magtinstans, enhver som kan påkalde sig at være guds repræsentant, repræsenterer en evig tyran som ikke kan væltes af sin trone, fordi den trone er ingen steder at finde, undtaget måske i ufornuften.

"Of all the tyrannies that affect mankind, tyranny in religion is the worst; every other species of tyranny is limited to the world we live in; but this attempts to stride beyond the grave, and seeks to pursue us into eternity."
— Thomas Paine
Men dette ville aldrig være et problem, hvis vi generelt betragtede religiøse fortællinger på lige fod med argumenter for at jorden er flad, enhjørninge eksisterer osv.
Men det gør vi ikke, på trods af troen på at jorden er flad, eller troen på enhjørningen aldrig nogensinde har fået slået millioner ihjel. Det har troen på religionernes profeter til gengæld.

Før jeg overlapper for mange temaer som senere vil blive behandlet, vil jeg ende denne her af med nogle Thomas Jefferson citater:

"Man once surrendering his reason, has no remaining guard against absurdities the most monstrous, and like a ship without rudder, is the sport of every wind."
— Thomas Jefferson to James Smith, 1822
"I have recently been examining all the known superstitions of the world, and do not find in our particular superstition (Christianity) one redeeming feature. They are all alike, founded on fables and mythology."
— Thomas Jefferson, Letter to Dr. Woods

1 kommentarer:

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818