søndag den 26. april 2009

En debat som burde være overflødig

Information bevæger sig igen ud i de rørte jantelov og enhedsskole vande:

"Hvorfor må kloge og begavede børn ikke få særbehandling i det danske skolesystem? I statsminister Lars Løkke Rasmussens udgave af et værdipolitisk ændret Danmark skal eliten og god begavelse ikke længere være tabu."
At vi overhovedet stadig har denne debat, kan jeg kun stille mig totalt uforstående over for, men som en mutter udtaler i et interview:

"Vi var ikke sikre på, at vores barn var særlig begavet. Og hvis han var særlig, skulle vi nok lade være med at sige det til ham, for vi havde ikke lyst til at gøre ham til et monster; én der er anderledes end andre."
Så effektivt er vi efterhånden hjernevasket på området. Intelligente børn er potentielle monstre, der helst skal færdes i en enhedsskole og holdes nede.

Og anderledes. Det er åbenbart ikke noget man kan være født som i kraft af en høj IQ? Det var vist ikke fra de direkte forfædre, det barn arvede sin IQ.

Jeg forstår virkelig ikke modstanden, og det skal være en debat. Hvorfor har et barn med høj IQ ikke ret til en ordentlig uddannelse, en uddannelse på et niveau som udfordrer og udvikler vedkommende?

Tanken om "at de kan jo klare sig selv" skal så retfærdiggøre, at de i værste fald ender i et ensomt helvede af mobning som jaget vildt, eller i bedste fald spilder deres tid og aldrig, eller sent i livet når deres fulde potentiale.

De mindre boglige får jo uden kny en specialklasse, så meget enhedsskole er det jo heller ikke.

De intelligente børn har ikke mindre brug for en sådan, de er stadig børn, og ingen grund til at de skal indhente det forsømte, på et senere tidspunkt hvor de er tilvænnet, at viden bare falder ned fra himlen, er blevet vant til at man ikke skal slide for at følge med, fordi enhedsskolen er både for let og kedelig for dem.
Så ender vi med de slet ikke kan håndtere at lave lektier og omstille sig til, at nu skal der laves en indsats. Så har vi ikke blot spildt deres tid, men hele deres potentiale.

Og hvorfor?

0 kommentarer: