tirsdag den 7. april 2009

Om de insulære danskere

Nu er der dårligt nyt til dem, som synes vi danskere er blevet lidt småtskårne og egoistiske på det seneste.
Codan har lavet en undersøgelse om, hvad vi danskere bekymrer os mest om her under den store faretruende finanskrise.
Det er vi bekymrer os mest om, er:

- At de der har det svært i Danmark, får endnu dårligere vilkår


Her følger den øvrige del af top 5 over vores bekymringer:

- At min pension bliver mindre værd

- At mine børn ikke kan færdes trygt

- At energipriserne stiger

- At jeg ikke har mulighed for at få den optimale behandling, hvis jeg skulle gå hen og blive alvorligt syg


Altså praktiske ting, der kan gøre tilværelsen lidt mindre fornøjelig.

Der findes naturligvis også det, vi bekymrer os mindst om:

- At virksomheden, som jeg ejer eller er ansat i, går konkurs

- At jeg mister min sociale omgangskreds eller status

- At jeg mister mit arbejde

- At jeg ikke bliver lykkelig

- At jeg ikke kan betale mine regninger


Altså en ret så nøgtern risk accessment, hvor bekymringen for de svage er større end bekymringen for ens opsparede pension, på trods af de fleste danskere tvivler på at folkepensionen vil være der, når de bliver gamle.

0 kommentarer: