onsdag den 16. december 2009

At gifte sig er at fordoble sine forpligtelser og halvere sine rettigheder

En ny undersøgelse omkring ægteskaber fra EBs trivialitetsafdeling:

Der er kun en fordel ved at ikke blive gift: Sandsynligheden for, at du får psykiske problemer, hvis ægteskabet ikke holder, er stor.
Et studie, hvori indgik næsten 35.000 mennesker fra 15 lande, viser, at ægtepar har mindre risiko for at få en depression og udvikle angst.
Til gengæld kan det gå det grueligt galt, hvis de blive skilt, separeret eller den ene dør: Kvinder har større risiko for at havn i et alkohol- eller pillemisbrug, mens mænd reagerer ved få en depression...
Og der er tilsyneladende fordele ved at være gift. I hvert fald har begge køn færre psykiske problemer, hvis de er gift, end hvis de ikke er.
Selv om man kan sige, at det er min forbandede pligt at sørge for at der bliver født nogle børn med gode gener, hvad angår intelligens, nærmere end at bidrage til "Idiocracy".
Så har jeg altid hældt mere til Francis Bacon og Schopenhauer på området:
Bacon:
HE that hath wife and children hath given hostages to fortune; for they are impediments to great enterprises, either of virtue or mischief. Certainly the best works, and of greatest merit for the public, have proceeded from the unmarried or childless men; which both in affection and means have married and endowed the public. Yet it were great reason that those that have children should have greatest care of future times; unto which they know they must transmit their dearest pledges. Some there are, who though they lead a single life, yet their thoughts do end with themselves, and account future times impertinences. [1] Nay, there are some other that account wife and children but as bills of charges. Nay more, there are some foolish rich covetous men, that take a pride in having no children, because they may be thought so much the richer. For perhaps they have heard some talk, Such an one is a great rich man, and another except to it, Yea, but he hath a great charge of children; as if it were an abatement to his riches. But the most ordinary cause of a single life is liberty, especially in certain self-pleasing and humorous [2] minds, which are so sensible of every restraint, as they will go near to think their girdles and garters to be bonds and shackles.
Intet nyt under solen, et dillemma hinsides tiden.
Og nej, jeg deler ikke Schopenhauers syn på kvinder og det er ikke fordi jeg ikke tør, det er fordi jeg ikke er enig.
Denne her er sat på spidsen, men ikke helt ved siden af:
Marrying means, to grasp blindfolded into a sack hoping to find out an eel out of an assembly of snakes."
De to herrer var dog rationalister før den politiske korrekthed spillede ind og har ret i meget.


4 kommentarer:

Anonym sagde ...

"Og nej, jeg deler ikke Schopenhauers syn på kvinder og det er ikke fordi jeg ikke tør, det er fordi jeg ikke er enig."

Værdiløst udsagn, så længe du optræder med eget navn (hvis man ikke vil diskvalificere sig fra social succes, kan man ikke holde med Schopenhauer, det er en umulig position)

Og dermed et eksempel på at debat kan DISkvalificeres ved at lægge offentlig identitet til.

Det burde Lotte, William og lignende personager prøve at få ind på lystavlen.

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Jeg kan godt gætte personagen, selv uden signatur.

Det er da fuldstændig korrekt, at i det øjeblik man skriver i eget navn, så tænker man sig ekstra om. Men er det nogen skade til?

Og ja, det er indforstået, at jeg lader mig påvirke, omend det er for at komme en mistanke i forkøbet, når jeg skriver et forbehold som dette.

Og nej, man kan ikke sige sin mening toldfrit om kvinder, eller Islam, eller klima og så meget andet.

Men mener man noget hundred procent, skal man sige det, også selv om der kun er 30 i verden, der enige og resten hader en.

Jeg vægter i hvert fald retten til at have min mening højere end at tjene mange penge.

Men det er en bitter pris, og jeg vil kun betale den, hvor jeg er hundrede procent sikker/enig.

Men det er ikke et reelt frit samfund vi lever i.

WilliamJansen sagde ...

Jeg ved ikke om jeg har postet denne her ved tidligere lejligheder, men den passer fint ind i TBH's forsvarstale for fornuften:

http://xkcd.com/137/

Thomas Bolding Hansen sagde ...

Exactly, mener man virkelig noget, skal man også mene det, uanset hvad.

Katharerne gik gladeligt på bålet, hvor en afsværgelse af deres tro ville have været afkrævet for "nåde".

jeg ville nok ikke gå på bålet for Katharernes tro, men for at solen er universets centrum, og muslimer avler alt for mange børn, og muhammad var en landerøvsrøver. Det er anden sag.