fredag den 8. marts 2013

Banditter i rødt

Det er godt, at konkurrenterne holder øje med Fakta, for jeg er ikke sikker på, at forbrugerne gør det.

Jeg er personligt ophørt med at handle i Fakta, medmindre jeg kun mangler nogle småting, som jeg ved, de har til nogenlunde samme pris, som konkurrenterne har det. Det på trods af, at jeg har mindst tre gange så langt til andre supermarkeder.

Faktisk er selv Løvbjerg billigere med en del produkter, end Fakta er det, for at slet ikke tale om konkurrenterne - specielt Rema 1000, Aldi og Lidl.

Det har Netto opsnappet og er lidt kække i en ny kampagne:

528,75 kr. i Fakta og 498,20 kr. i Netto. Netto derfor! Så kort og kontant er budskabet fra Netto, der i en ny landsdækkende annoncekampagne i dag erklærer discountkrig mod konkurrenten Fakta. BT.
Jeg gik ellers og var bange for, at Netto og Fakta indforstået havde skruet priserne op. Priserne i Netto har nemlig heller ikke imponeret mig de seneste par år.

Misinformationsdirektøren i Coop, Jens Juul Nielsen, forsøger at glatte forholdet ud:

Jeg kan se på bonen, at der er et par varer, hvor Netto er billigere end os.
To varer, der så lige koster til sammen 30 kr. mere? Ja, det siger manden, der i øvrigt anklager Nettos eksempel for at være misvisende, for hvis man valgte nogle andre varer, så ville Fakta være billigere der. Tja.

Jeg er ked af det, men jeg tvivler, jeg er bange for at i kort og godt på gammeldaws manér er busted, og Nettomanden har ret i, at resultatet ville være det samme, hvis man valgte andre varer.

Så kommer den remse, som de gladeligt fyrer af ved hver given lejlighed - nemlig, at man trygt kan stole på, at de er lige så billige , som konkurrenterne, for de sammenligner nemlig priserne hos hinanden hver uge.

Både Netto og Fakta oplyser, at de hver uge tjekker konkurrenternes priser, og finder de varer, der er billigere end deres egne, så matcher de konkurrentens pris.

Jeg følger ikke med i Nettopriserne, for jeg har ikke en i nærheden. Men jeg følger med i Fakta versus Løvbjerg, Rema 1000 og Aldi og Lidl, og jeg kan godt gå hen og udpege en del produkter, af den slags virkelig er kerne- og dagligvarer, der ikke er så billige, som hos konkurrenterne, og som ikke har været det siden årsskiftet. Så ved man selvfølgelig aldrig om Faktas pristjeksmedarbejder holder lang juleferie?

Men jeg ved, at selv om begge parter har dybe særinteresser, så er der en af dem, jeg stoler noget mindre på, end jeg gør på den anden.



0 kommentarer: