mandag den 27. maj 2013

Et retssystem i voldsmænds favør

Som det står i overskriften, sådan synes jeg faktisk, det er. Og kommentarerne til en artikel i BT. i forbindelse med overfaldet af en student på Nørreport Station viser, at jeg ikke er alene med dette synspunkt. Her et udpluk fra kommentarerne til artiklen:

En ven og jeg blev sparket ned og blev sparket på liggende,
af en bil fuld af voldspsykopater med anden etnisk baggrund.

Vi genkendte et par af dem forbryderalbummet, da de selvfølgelig havde gjort der masser af gange før. vi måtte ikke se deres navne da de var beskyttet af en eller anden misforstået lov, og sikkert også af frygt for repressalier.
Vi blev bedt om at vidne mod dem i retten.
Her fik jeg et chok retsbetjenten råber vidner op med fuldt navn, så psykopaterne plus en stor mængde venner fik vores fulde navn og sikkert også billed da flere af dem sad med telefoner.

Så jeg vidner IKKE igen af frygt for repressalier.
Og da jeg er sikker på at man skal en tur i retten hvis man blander sig, så gør jeg det ikke!

Man burde jo med det samme stoppe volden som man er vidne til MEN!, hvad opnår man?
1. De slår stadig på offeret.
2. Man får selv en gang bank, eller det der er værere.
3. Hvis du blander dig fysisk, er der stor sansynlighed for at man bliver retsforfulgt for vold/erstastatning osv.
4. 2 timer efter volsmændene er anholdt, bliver de løsladt og griner lidt af det danske retssystem, desværre.

Så jeg ville nok vende ryggen til, og acceptere samfundets tilstand

Jeg kender selv en kammerat der hjalp en pige der var ved at blive voldtaget. Han brækkede næsen på voldtægtsmanden, som meldte ham for vold efterfølgende. det fik større konsekvenser i retten for min kammerat. Absurd? grotesk? jeg synes bare det er latterligt.
Jeg ville sgu ikke gribe ind...
Og hvis jeg endelig gjorde så ville jeg smadre mindst en af dem og selv få en dom for det...Hvad skulle man gøre.. Gå hen og sige stop??? Man må jo ikke bruge nogen midler som virker anyway... Gider sgu ikke gå hen og blande mig, hvis jeg alligevel kun må gøre det med ord eller lave store armbevægelser...
Jeg kender en som greb ind under et røveri mod en ældre dame, min ven var ude at lufte hund, da han opdage overfaldet, perker drengen løb fra stedet, men vin ven spændte ben for ham så han faldt og slog sig, det havde nær kostet min ven en tur i spjældet, men dommeren nøjedes med en bøde på 5.000 kr. fordi sådan en perkerunge anmeldte min ven for vold.
Perkerungen gik naturloig helt fri.

Derfor griber man ikke ind i noget som helst, her i dette bundrådne retssamfund.
Har grebet ind fysiskt flere gange i løbet af årene.
Men er ikke længere sikker på at det er klogt at gøre.
Tingene har taget en drejning i retning af at "Systemet" tager mere hensyn til forbryderne - end til ofrene.
Jeg kender en som greb ind i et overfald. Han fik 1 måneds fængsel. Politiet opfattede det som 2 grupper der var lige gode om det.
 78 procent påstår i en afstemning på BT, at de vil gribe ind i tilfælde med overfald. Det er utroligt, for enhver, der har vidnet sådanne situationer ved, at mindst 90 % ikke gør det.

Jeg vil heller ikke gøre mere, end at ringe til politiet. Men selv at ringe til politiet er jo en joke, som en af kommentarerne bemærker, voldsmændenes identitet er beskyttet, mens vidnernes ikke er det. Straffen er typisk lav for forbryderen, hvis de overhovedet bliver fanget.

Jeg er vel, hvis man skal kalde en spade for en spade, en egoist og gider ikke løbe unødvendige risici, uanset hvor meget min samvittighed stritter imod, men hvis retsystemet gav mig lov til at anvende den reelt nødvendige magt og vidne anonymt, så ville jeg i de fleste tilfælde gribe ind, selv om der er risiko for, at jeg selv ender på skadestuen eller endda værre.

Men som tingede er nu må folk sejle i egen sø, hvis de ikke kan forsvare sig selv, hvis de ikke kan finde ud af ændre nogle grundlæggende betingelser via stemmeboksen, så er det synd, og ja det er virkeligt sørgeligt, men hvorfor skal folk risikere at blive dømt selv for vold, vidne med risiko for hærværk mod deres ejendom og trusler mod deres børn, risikere at selv blive sparket til en grøntsag, mens de ligger ned, hvis de blander sig?

Som en skriver, så må man acceptere samfundets tilstand.


0 kommentarer: